Składniki diety antyrakowej

Składniki diety antyrakowej

Nie raz można natknąć się na tzw. diety antyrakowe. Jednak sama dieta nie wyleczy raka, nie zmieni predyspozycji genetycznych ani nie zniweluje zagrożeń wynikających z palenia papierosów. Mimo to, w dużym stopniu zmniejsza ryzyko zachorowań na wiele nowotworów. Szacuje się, że liczba zgonów na skutek choroby nowotworowej mogłaby zmniejszyć się nawet o kilkadziesiąt procent, gdyby chorzy zmienili swój sposób odżywiania. Przykładowo istnieje silna zależność między występowaniem raka jelita a nadmiernego spożywania mięsa czerwonego i konserwowanego. Istnieje także wiele innych produktów, które zwiększają ryzyko nowotworu różnych narządów. Dla przełyku szkodliwe są: alkohol, konserwanty zawarte w żywności oraz niedobory witaminy C i żelaza. Żołądek jest podatny zwłaszcza na azotany i azotyny z produktów wędzonych i suszonych. Wątroba i trzustka reagują zwłaszcza na alkohol. Nie ma diety idealnej, która uchroni przed rakiem, ale są produkty, których właściwości wspomagają. Należą do nich: soja, orzechy, warzywa strączkowe, pomidory, czosnek, cebula, zielona herbata, pomarańcze, szałwia i wiele innych. Ale odpowiednio zbilansowana dieta nie opiera się tylko na tych składnikach. Dlatego często ma miejsce sytuacja, że z jednej strony konkretny produkt na coś pomaga, z drugiej na coś szkodzi. Poza tym każda osoba, potrzebuje w organizmie innych składników, dlatego nie należy wszystkiego uogólniać.