tłuszcze w diecie

Składniki diety antyrakowej

Składniki diety antyrakowej

Nie raz można natknąć się na tzw. diety antyrakowe. Jednak sama dieta nie wyleczy raka, nie zmieni predyspozycji genetycznych ani nie zniweluje zagrożeń wynikających z palenia papierosów. Mimo to, w dużym stopniu zmniejsza ryzyko zachorowań na wiele nowotworów. Szacuje się, że liczba zgonów na skutek choroby nowotworowej mogłaby zmniejszyć się nawet o kilkadziesiąt procent, gdyby chorzy zmienili swój sposób odżywiania. Przykładowo istnieje silna zależność między występowaniem raka jelita a nadmiernego spożywania mięsa czerwonego i konserwowanego. Istnieje także wiele innych produktów, które zwiększają ryzyko nowotworu różnych narządów. Dla przełyku szkodliwe są: alkohol, konserwanty zawarte w żywności oraz niedobory witaminy C i żelaza. Żołądek jest podatny zwłaszcza na azotany i azotyny z produktów wędzonych i suszonych. Wątroba i trzustka reagują zwłaszcza na alkohol. Nie ma diety idealnej, która uchroni przed rakiem, ale są produkty, których właściwości wspomagają. Należą do nich: soja, orzechy, warzywa strączkowe, pomidory, czosnek, cebula, zielona herbata, pomarańcze, szałwia i wiele innych. Ale odpowiednio zbilansowana dieta nie opiera się tylko na tych składnikach. Dlatego często ma miejsce sytuacja, że z jednej strony konkretny produkt na coś pomaga, z drugiej na coś szkodzi. Poza tym każda osoba, potrzebuje w organizmie innych składników, dlatego nie należy wszystkiego uogólniać.